Vanaf 1988 heb ik gepubliceerd in 'Signaal' het blad
van de oudervereniging Pharos en op allerlei andere
plaatsen. Soms naar aanleiding van vragen aan de
Pharos telefoon. Maar ook naar aanleiding van verschillende
zaken die ik tegenkwam en waarvan ik dacht dat ze de
moeite waard waren om hoogbegaafde kinderen beter te
begrijpen en beter te kunnen begeleiden. Zo zijn ook mijn 4
brochures ontstaan. In onderstaande lijst vindt u een overzicht
van mijn publicaties.
Heuvel, D. van den (oktober 2014) Passend Onderwijs voor hoogbegaafden 2 Artikel op Internetsite.
Heuvel, D. van den (augustus 2014) Leren leren in een plusklas Artikel op Internetsite.
Heuvel, D. van den (augustus 2014) Eindrapportage Evaluatie plusklassen. Artikel op Internetsite.
Heuvel, D. van den (augustus 2014)
Passend onderwijs voor hoogbegaafden Artikel op Internetsite.
Heuvel, D. van den (april 2011)
Boekbespreking Uitblinkers Artikel op Internetsite.
Heuvel, D. van den (februari 2011)
Leonardoschool Eindhoven Artikel op Internetsite.
Heuvel, D. van den (december 2010)
Verschuivende verantwoordelijkheid Artikel op Internetsite.
Heuvel, D. van den (juli 2010)
Zomeracademie 2010 Hoogbegaafd en Talent
Informatie op Internetsite.
Heuvel, D. van den (juni 2010)
Vragen over jonge kinderen.
Artikel op Internetsite.
Heuvel, D. van den (juni 2010)
Dag van de hoogbegaafdheid 2010.
Artikel op Internetsite.
Heuvel, D. van den (mei 2010)
Herkenning op school.
Artikel op Internetsite.
Heuvel, D. van den (februari 2010)
Invloed van ouders.
Boekbespreking op Internetsite.
Heuvel, D. van den (september 2009)
Asperger opnieuw gelezen.
Internetsite
Heuvel, D.van den (april 2009)
Wetenschappelijk onderzoek hoogbegaafdheid. Internetsite
Heuvel, D. van den (juni 2009)
Dag van de
Hoogbegaafdheid. Internetsite.
Heuvel, D. van den (april 2009).
Sociale en emotionele ontwikkeling
van hoogbegaafde kinderen. Op mijn internetsite.
Heuvel, D. van den (Februari 2009)
Top-Down leren. Op mijn internetsite.
Heuvel, D. van den ( Januari 2009)
Hoogbegaafd, dat zie
je zó! Op mijn internetsite.
Heuvel, D. van den (december 2008)
Denken is leuk
(Boekbespreking) Signaal 25
Heuvel, D. van den (juni 2008)
Hoogbegaafden en werk Op
mijn weblog
Heuvel, D. van den (juli 2008)
Coachen van hoogbegaafde
kinderen en misdiagnoses Op mijn weblog
Heuvel. D. van den (mei2008)
Hoogbegaafd. Als je kind
(g)een Einstein is (Boekbespreking) Signaal 24
Heuvel , D. van den( februari 2008)
Professioneel omgaan
met hoogbegaafde kinderen in het basisonderwijs (Boekbespreking)
Signaal 22
Heuvel, D. van den (oktober 2007.
20 jaar Pharos Signaal 21
Heuvel, D. van den (april 2007)
Het Leonardo project; Speciaal onderwijs voor hoogbegaafde kinderen
Signaal 18
Heuvel, D. van den (februari 2007)
Een school in
Vlaanderen. Signaal 17
Heuvel, D. van den (november 2006)
Wat missen
we in Hoogbegaafdenland Signaal 15
- Heuvel, D. van den (oktober 2006) Hoogbegaafde kinderen en hun Sociale en Emotionele ontwikkeling. Artikel voor de website van oudervereniging Pharos.
Heuvel, D. van den (september 2006)
Leren
excelleren. Talenten maken het verschil Signaal 14
Heuvel, D. van den (Juli 2006)
Begaafdheidsprofielscholen
Signaal 13
Heuvel, D. van den (mei 2006)
Hoogbegaafd, nou én ?
(Boekbespreking) Signaal 12
Heuvel, D. van den (februari 2006)
Anders omgaan met
verschillen Signaal 11
Heuvel, D. van den (februari 2006)
Sprong in de leegte.
(Boekbespreking) Signaal 11
Heuvel, D. van den (herzien in januari 2006, eerste druk 1998).
Voor leerkrachten - Over hoogbegaafde kinderen.
Brochure, 56 pag.
Heuvel, D. van den (december 2005)
Werkhouding en leerstrategie Signaal
10
Heuvel, D. van den (september 2005)
Communicatie met school Signaal 9
Heuvel, D. van den (september 2005)
Over communicatie Op website
Heuvel, D. van den (april 2005)
Weet iemand raad ?
Signaalkrant 38
Heuvel, D. van den (april 2005)
Dag van het Leerrecht
Heuvel, D. van den (januari 2005)
Expertmeeting Hoogbegaafdheid september
2004. Indrukken en suggesties. Signaalkrant 37
Heuvel, D. van den (oktober 2004)
Werkhouding en Leerstrategie
In Signaalkrant 36
Heuvel, D. van den ( juli 2004)
Meervoudige intelligentie en
hoogbegaafdheid(2)
In Signaalkrant 35
Heuvel, D. van den ( februari 2004)
Meervoudige Intelligentie en hoogbegaafdheid
In Signaalkrant 34
Heuvel, D. van den (december 2003)
Creativiteit en hoogbegaafdheid 2.
In Signaalkrant 33
Heuvel, D. van den (november 2003)
Creativiteit en hoogbegaafdheid.
In Signaalkrant 32
Heuvel, D. van den ( oktober 2003)
Hoogsensitieve personen
In Signaalkrant 31
Heuvel, D. van den (september 2003)
Een half jaar "Terecht bezorgde
ouders"
In Signaalkrant 30
Heuvel, D. van den (augustus 2003) Weer
Samen Naar School
In Signaalkrant 29
Heuvel, D. van den (juni 2003)
Testresultaten en begeleiding
In Signaalkrant 28
Heuvel, D. van den (maart 2003)
Boekbespreking "Hoogbegaafd".
In Signaalkrant 27
Heuvel, D. van den (februari 2003)
Een klas overgeslagen dus, jonger in het
voortgezet onderwijs. In Signaalkrant nr. 26
Heuvel, D. van den (herzien in januari 2003, eerste druk 1996).
Opvoeden van hoogbegaafde kinderen.
Brochure, 52 pag.
Heuvel, D. van den (Januari 2003)
Omgaan met
verantwoordelijkheid.
In Signaalkrant nr. 25
Heuvel, D. van den (november
2002). Omgaan met
regels
In Signaalkrant nr. 24
Heuvel, D. van den (oktober
2002). Vooroordelen.
In Signaalkrant nr. 23
Heuvel, D. van den (september
2002). Minder hoogbegaafde kinderen door nieuwe
test?
In Signaalkrant nr.22
Heuvel, D. van den (augustus
2002). Meerbegaafd
en Hoogbegaafd.
In Signaalkrant nr. 21
Heuvel. D. van den (juli 2002). Verbaal en
Performaal.
In Signaalkrant nr. 20
Heuvel, D. van den (juni 2002).
Verschillende benaderingen naast elkaar.
In Signaalkrant nr. 19
Heuvel, D. van den (mei 2002). Leren Leren.
In Signaalkrant nr.18
Heuvel, D. van den (april 2002).
Verbreding, verdieping of verrijking?
In Signaalkrant nr. 17
Heuvel, D. van den (maart 2002).
Hoogbegaafdheid: hoe gaan RIAGG's en vooral
Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundigen hiermee
om?
Bespreking van dit verslag in Signaalkrant nr. 16
Heuvel, D. van den (februari
2002). Minder lessen verplicht op de basischool.
In Signaalkrant nr. 15
Heuvel, D. van den (december
2001). Communicatie
tussen school en ouders.
In Signaalkrant nr. 14
Heuvel, D. van den (november
2001). Pesten.
In Signaalkrant 13
Heuvel, D. van den (oktober
2001). Criteria
voor herkenning en begeleiding van hoogbegaafde
kinderen.
Signaalkrant nr. 12
Heuvel, D. van den (augustus
2001). Verrijking.
In Signaalkrant nr. 10
Heuvel, D. van den, (2000). Misverstanden
rond sociale en emotionele ontwikkeling.
In Symposiumbundel "Hoogbegaafden zien we ze
zitten".
Uitgegeven door 4 Noord - Brabantse
schoolbegeleidingsdiensten in verband met
symposium op 8 november 2000 te Eersel,
pag.19-20.
Heuvel, D. van den (herzien in
oktober 2000, 1e druk 1994).
Hoogbegaafde kinderen en hun sociale en
emotionele ontwikkeling. Brochure, 25 pag.
Heuvel, D. van den,(herzien in
augustus 2000, 1e druk 1994).
Hoogbegaafde kinderen in hun eerste levensjaren.
Brochure, 18 pag.
Heuvel, D. van den, Jurgens K, en
Roose, E. (2000).
Een hoogbegaafd kind in
de klas. Ouders en leerkrachten werken samen.
Uitg. van: LOBO, NKO, Ouders & Coo en VOO
i.s.m. Pharos, 32 pag.
Heuvel, D. van den (1998).
Voor leerkrachten - Over hoogbegaafde kinderen.
Brochure, 24 pag.
Heuvel, D. van den (1997).
Emotionele Intelligentie.
In Signaal, 45, pag. 16-17.
Heuvel, D. van den (1997). Ons
kind is hoogbegaafd. In brochure "Is mijn
kind hoogbegaafd?"
Uitg. DOBA onderwijsbegeleidingsdienst Eindhoven.
nr. 1266, pag. 2-7.
Heuvel, D. van den (1997). De
ideeën van Freinet: van drukpers tot internet.
In Signaal, 44, pag. 40.
Heuvel, D. van den (1997).
Werkstuk van hoogbegaafde leerling 3-VWO.
In Signaal, 44, pag. 39.
Heuvel, D. van den (1997). Aan de
Pharos - telefoon.
In VTO - Nieuwsbrief, jrg. 14, nr. 1, pag. 11-12.
Heuvel, D. van den en Roose, E.
(1996). Verslag van de landelijke contactdag
Pharostelefonistes.
In Signaal, 43, pag. 25-27.
Heuvel, D. van den (1996). Een bloemlezing van hetgeen aan de Pharostelefoon aan de orde komt.
Deel 1 in Signaal 40, pag. 37 - 38, Deel 2 Signaal 43, pag. 27 - 30.
Heuvel, D. van den (1996).
Dyslexie, heel erg lastig.
In Signaal, 41, themanummer over Dyslexie en
Hoogbegaafdheid, pag. 19-22.
Heuvel, D. van den (1996).
Onderwijsdag in Haaksbergen. Verslag van lezing
en workshop.
In Signaal, 40, pag. 38-39.
Heuvel, D. van den (1996).
Opvoeden van hoogbegaafde kinderen.
Brochure, 20 pag.
Heuvel, D. van den (1996). Samen
aan de slag: de ideeën van Freinet.
In Signaal, 40, pag. 40.
Heuvel, D. van den (1996). Samen
aan de slag.
In Signaal 39, pag. 35-36.
Heuvel, D. van den (1995). Samen
aan de slag.
In Signaal, 38, pag. 21-22
Heuvel, D. van den (1995).
Waarderen van prestaties.
In Signaal, 37, pag. 15-16.
Heuvel, D. van den (1995).
Onderpresteren, de moeite waard om te voorkomen.
In Signaal 36, pag.17-18.
Heuvel, D. van den Heuvel (1995)
Hoogbegaafde
meisjes, waar blijven ze ?
Signaal 35, pag. 31 en 32.
Heuvel, D. van den (1995).
Opvoeden en "klaarstomen".
In Signaal, 34, pag. 18-19.
Heuvel, D. van den (1994, herzien
2001 6e druk). Hoogbegaafdheid, Gave en Opgave.
Brochure oudervereniging Pharos, 35 pag,
ISBN 90 80 2363 1 4
Heuvel, D. van den (1994).
Nationaal Onderwijs Protocol tegen pesten.
In Signaal, 33, pag. 10.
Heuvel, D. van den (1994).
Verslag congres Ouder- en Kindzorg.
In Signaal, 32, pag. 7-8.
Heuvel, D. van den (1994).
Hoogbegaafde kinderen en hun sociaal emotionele
ontwikkeling. In Ouder- en Kindzorg........Ook
voor ouders?
Uitg. v. Gorcum Assen, ISBN 90 232 2944 4, pag.
115-116.
Heuvel, D. van den (1994). Bloemlezing: Ervaringen aan de Pharostelefoon.
Geschreven ten behoeve van een vergadering van het Landelijk Platform Hoogbegaafdheid op 15 september 1994. (6 pag).
Heuvel, D. van den (1994).
Testen, iets om over na te denken.
In Signaal, 31, pag. 8.
Heuvel, D. van den (1994)
Hoogbegaafde meisjes
waar blijven ze ?
In Signaal 30, pag. 14 en 15.
Heuvel, D. van den (1994).
Hoogbegaafd naar volwassenheid.
In Signaal, 29, pag. 9-10.
Heuvel, D. van den (1994).
Hoogbegaafde kinderen en hun sociaal-emotionele
ontwikkeling.
In School, jrg. 22, nr.7, pag.32-34.
Heuvel, D. van den (1993).
Vechtrelaties. Bespreking van het boek
"Vechtrelaties" van M. Jørgensen en
P.Schreiner, twee Deense psychologen, (153 blz.).
Uitg. A. Donker BV. 1992, ISBN 90 6100 371 7.
In Signaal 28, pag. 22-25
Heuvel, D. van den (1993).
Sociaal-emotionele ontwikkeling.
In Signaal 27, pag. 27-29.
Heuvel, D. van den (1993).
Sociaal-emotionele ontwikkeling.
In Signaal 26, pag. 17-19.
Heuvel, D. van den (1993). Het
triadisch interdependentiemodel.
In Signaal 25, pag. 26-29.
Heuvel, D. van den (1993).
Sociaal-emotionele ontwikkeling
In Signaal 24, pag. 14-16.
Heuvel, D. van den (1992).
Mijmeringen na een symposium
In Signaal 23, pag. 39-40.
Heuvel, D. van den (1992).
Sociaal-emotionele ontwikkeling
In Signaal 22, pag. 13-14.
Heuvel, D. van den en Guido (1992). Breder vakkenpakket en eindexamen in 10 vakken als
alternatief voor hoogbegaafde leerlingen in het
VWO.
In Signaal, 21, pag. 42-45.
Heuvel, D. van den (1992).
Een reactie op het artikel "Hoog
boven het maaiveld" van Rita Kohnstamm in
Psychologie, november 1991, pag. 26-30.
In Signaal, 20, pag. 13.
Heuvel, D. van den (1992).
Begaafde leerlingen in heterogene klassen.
(Bespreking van rapport, 72 blz., dat onder
dezelfde naam is verschenen bij de
Rijksuniversiteit Utrecht, afdeling
onderwijsonderzoek, rapport nr. ISOS 91.02).
In Signaal, 19, pag. 37-39
Heuvel, D. van den (1991).Van de Pharostelefoon.
In Signaal nummer 18, december 1991 pag. 59-61.
Heuvel, D. van den (1990).Hoogbegaafden in het voortgezet onderwijs.
In Omologie, jrg. 22 nr. 2, pag. 38-39.
Heuvel, D. van den (1990).Hoogbegaafde kinderen op de basisschool.
In Pedagogisch Handelen, Bundel Gemeentelijke
Studiedag Basisonderwijs Leeuwarden, pag 21-22.
Heuvel-Rombouts, M.J.M. van den
(1989). Hoogbegaafdheid vanuit een andere
invalshoek. In Hoogbegaafdheid .2. voor- en
nadelen, uitg. Dr.Binetstichting Tilburg, ISBN 90
71389 02 2, pag. 43-66. (geschreven onder
meisjesnaam met volledige voorletters)
Heuvel, D. van den (1988).Verrijkingsklassen.
In Signaal, 7, pag. 31-32.
Heuvel, D. van den Heuvel (1988).
Verrijkingsklassen.
In Signaal, 4, pag. 4-8.