Communicatietips voor ouders en schoolDini van den HeuvelDe start van een nieuwe schooljaar is een mooie gelegenheid om aandacht te besteden aan de communicatie tussen ouders van hoogbegaafde kinderen en school. Want een goede communicatie is van groot belang voor zowel ouders als leerkrachten. Zij hebben immers een gezamenlijke zorg: de begeleiding van kinderen. Voor een goede communicatie is het nodig dat betrokkenen over dezelfde informatie beschikken anders kunnen er allerlei onbedoelde misverstanden ontstaan zoals blijkt uit onderstaande voorbeelden. Na de beschrijving van de misverstanden komen er wat tips aan bod om de communicatie tussen ouders en school te verbeteren. Verrijking voor hoogbegaafdenVersnelling, een klas overslaan en/of lesstof indikken komt meestal slechts gedeeltelijke tegemoet aan de behoeften en mogelijkheden van hoogbegaafde kinderen. Versnelling zal daarom aangevuld moeten worden, hand in hand moeten gaan, met verrijking van lesstof. Verder is het van belang dat de verrijking zoals die in praktijk aan hoogbegaafde kinderen wordt aangeboden op scholen en in verrijkingklassen ook echt de naam 'verrijking voor hoogbegaafden'mag hebben. Om allerlei redenen is dit soms arbitrair. Volgens wetenschappers heeft de term hoogbegaafd betrekking op 2% van de kinderen. Maar soms
gaat men uit van andere percentages. Het zou dan gaan om 10% van de
kinderen en laatst zag ik in een krantenartikel zelfs 15 % staan. Scholen die verrijking aanbieden voor hoogbegaafde leerlingen en daarvoor lesstof en materialen gebruiken die ontwikkeld zijn voor de mogelijkheden van de 10% tot 15% beste leerlingen van de groep moeten er dus niet van staan te kijken dat hoogbegaafden met deze verrijking niet aan hun trekken komen. En dat daardoor ook de communicatie tussen school en ouders danig verstoord kan raken eenvoudigweg omdat het begrip 'verrijking' te algemeen gebruikt wordt. Opleiding van leerkrachtenVoor de communicatie tussen ouders van hoogbegaafde kinderen en leerkrachten is het ook van belang dat ouders ervan op de hoogte zijn dat momenteel hoogbegaafdheid nog geen verplichte lesstof is op Pedagogische Academies (PABO's) en Lerarenopleidingen en daar dus niet structureel en met de nodige nuances aan bod komt. Ook vindt bijscholing enkel op vrijwillige basis plaats en vaak slechts tijdens enkele dagdelen per jaar. Als ouders dit weten kunnen zij in de communicatie met de leerkracht van hun kind met dit gegeven rekening houden en overwegen hoe zij betreffende leerkracht attent kunnen maken op informatie over hoogbegaafdheid waarover zij als ouder beschikken. Te vaak hoor ik nog, dat ouders schromen om dit te doen omdat zij bang zijn dat leerkrachten hen dit niet in dank af zullen nemen. Of erger nog dat het hen afgeraden wordt om dat het anders er op zou kunnen lijken dat je als ouder 'op de stoel' van de school of leerkracht wilt gaan zitten. Ik ben echter van mening dat juist ouders en degenen die hen dit adviseren een kans missen als zij de aanwezige kennis en ervaring niet gebruiken om de mogelijkheden van het onderwijs beter bij de behoeften van het eigen kind, of bij hoogbegaafde kinderen in het algemeen, aan te laten sluiten. Het is toch onbegrijpelijk dat we onder het mom van: 'we moeten er zeker voor zorgen dat we niet op de stoel van het onderwijs gaan zitten' kinderen laten verkommeren. Terwijl er met gewoon volwassen gedrag en communicatie van ouders en leerkrachten een betere leeromgeving voor hoogbegaafden te creëren is. Enkele tips om communicatie tussen ouders en school positief te laten verlopen.Na deze voorbeelden van zaken die misverstanden kunnen veroorzaken in de communicatie tussen ouders en leerkrachten enkele tips om de communicatie te verbeteren:
Voor meer over communicatie ga naar communicatie en naar tips |