Denken is leukBoekbespreking door Dini van den HeuvelDenken is leuk In dit boek reikt de auteur handvatten aan om hoogbegaafde kinderen beter te begeleiden. Zij biedt ouders en leerkrachten daartoe twee door haar zelf ontwikkelde mogelijkheden aan: het Denkdeurtjes Model en Wereldtaal. Zij doet dat omdat het Nederlands onderwijs teveel gericht is op het leveren van prestaties en te weinig op het denkleerproces dat kinderen doorlopen om tot prestaties te komen. Bovendien is ons onderwijs sterk gericht op analytische vaardigheden en komen creatieve en praktische vaardigheden veel minder aan bod. En het zijn juist deze vaardigheden die een beroep doen op het creatieve denkvermogen en het doorzettingsvermogen van hoogbegaafde kinderen. Het Denkdeurtjes-modelHet Denkdeurtjes-model heeft een drieledige doelstelling die gebaseerd is op de theorie van de Amerikaan R. Sternberg beschreven in het boek ’Succesvolle Intelligentie’. Hij gaat er in deze theorie vanuit dat alle mensen die succesvol intelligent gedrag willen ontwikkelen de volgens hem drie aspecten van intelligentie – analytische vaardigheden, creatieve vaardigheden en praktische vaardigheden – op een evenwichtige manier moeten kunnen gebruiken bij het bedenken van oplossingen. De doelstellingen van het Denkdeurtjes-model zijn dan ook het:
Vertaling naar de kinderenDeurtje 1; analytische vermogen = schoolvakken. Heb ik er iets van geleerd?Deurtje 2; creatieve vermogen = wat is mijn mening, gevoel of idee? Hoe vond ik de opdracht? Deurtje 3; praktische vermogen = hoe heb ik de opdracht of het plan uitgevoerd? Hoe ben ik van A naar B gekomen? Hoe verliep de samenwerking? Hoe was mijn werkhouding? Hoe was mijn werkverzorging? Heb ik indien nodig om hulp gevraagd? WereldtaalWereldtaal omschrijft de auteur als een manier van
communiceren waarbij het gevoel en de intrinsieke motivatie van het kind
van groot belang zijn. De leerkracht of ouder geeft sturing aan de
communicatie met een kind. Maar blijft daarbij wel goed luisteren naar
de boodschap van het kind en maakt samen met het kind de vertaalslag
naar het Denkdeurtjes-model. Op het moment dat het kind zich
bijvoorbeeld verdrietig of boos voelt is het belangrijk om samen naar de
oorzaak van dat gevoel op zoek te gaan en samen naar oplossingen te
zoeken waardoor het negatieve gevoel verandert in positieve energie. BelevingswereldDoor die eigen bijdrage van hoogbegaafde kinderen geeft het boek je de kans om de belevingswereld van hoogbegaafde kinderen beter te leren kennen. De meegeleverde CD waarop een moeder en verschillende hoogbegaafde kinderen te horen zijn draagt hier zeker ook aan bij en kan heel erg veel waarde hebben voor diegenen die eigenlijk zo weinig weten van de belevingswereld van hoogbegaafden. Met de auteur hoop ik dan ook dat de inhoud van het boek aanzet tot een begeleiding van hoogbegaafde kinderen naar succesvol intelligent gedrag. En dat hoogbegaafden hierdoor (opnieuw) ervaren dat het gebruiken van je goede verstand niet alleen nuttig is, maar ook leuk kan zijn. Over de auteurLaura Groebbé werkte gedurende 16 jaar in het
basisonderwijs als leerkracht en – de laatste tien jaar – ook als coach
van hoogbegaafde kinderen op de basisschool. |