Coachen van hoogbegaafde kinderen en misdiagnoses.Dini van den HeuvelTijdens de Zomer Academie "Hoogbegaafd en Talentontwikkeling" die
van 9 tot 13 juli 2008 te Deventer is gehouden, was het thema van de
ochtendbijeenkomst op 10 juli 2008: coaching van hoogbegaafde
kinderen en misdiagnoses die daarbij soms plaatsvinden. Kennis over hoogbegaafdheidIn deze bijeenkomst kwam aan de orde dat een coach goed op de hoogte
moet zijn van de mogelijkheden en beperkingen van hoogbegaafden en
van de verschillende opvattingen en modellen die er bestaan over
hoogbegaafdheid. Ook is het van belang dat een coach zich realiseert
dat de kennis over hoogbegaafdheid nog steeds in ontwikkeling is en
dat opvattingen en modellen nog voortdurend bijgesteld en aangevuld
worden. CommunicatieOmdat bij coachen communicatie een grote plaats inneemt is daar in het
tweede deel van de ochtend uitgebreid bij stil gestaan. De oogst van
deze gedachtewisseling was dat een coach goed moet kunnen luisteren,
het kind serieus neemt, bij twijfel om verduidelijking vraagt en eigen
interpretaties zoveel mogelijk achterwege laat. De coach en de werkomgevingOmdat voor een coach de eigen werkomgeving van belang is hebben we
ook aandacht besteed aan de manier waarop je als interne begeleider of
als docent met hoogbegaafdheid in je takenpakket medeteamleden en/of
de rector of directeur van je school (beter) kunt interesseren voor
hoogbegaafdheid. Vooral tips over en weer van de deelnemers werden met
enthousiasme gegeven en ontvangen. SamenvattingSamengevat komt het erop neer, dat bij het voorkomen van misdiagnoses bij coaching van hoogbegaafde kinderen, kennis over hoogbegaafdheid van groot belang is. Ook is het voor coaches een aanrader om bij twijfel tussen verschillende diagnoses uit te gaan van de meest positieve diagnose: hoogbegaafdheid. En bij dubbeldiagnoses die af en toe ook voorkomen bij hoogbegaafden is het zaak dat leerkrachten en hulpverleners aan beide diagnoses evenveel gewicht toe kennen bij de coaching. Voor meer over kennis met betrekking tot hoogbegaafdheid klik door naar de boekbespreking van het boek van Prof.dr.Tessa Kieboom: Hoogbegaafd, Als je kind (g)een Einstein is. Lees ook als bijlage: het artikel over Howard. Hoogbegaafdheid en ADHD. Vertaling van een artikel van Prof. James Webb, Amerikaans deskundige hoogbegaafdheid. Juli 2008 Dini van den Heuvel |