Vechtrelaties
Als kinderen zich tegen
volwassenen afzetten;
verklaringen en oplossingen.
Dini van den Heuvel
Vechtrelaties
Door M. Jørgensen en P. Schreiner
Uitgeverij A.Donker BV,
Rotterdam 1992
ISBN 9061003717, 153 blz.
Tijdens een gesprek aan de Pharostelefoon maakte een moeder mij attent op het boek
"Vechtrelaties" van twee Deense psychologen. Volgens haar was de relatie
die in het boek centraal staat goed herkenbaar voor ouders van
hoogbegaafde kinderen en ook voor leerkrachten van deze kinderen. Het
gesprek met haar maakte me nieuwsgierig. Ik heb destijds het boek
gelezen en herkende er inderdaad veel in, zowel met betrekking tot mijn
eigen manier van omgaan met onze kinderen als met betrekking tot de
moeilijkheden die zij met enkele leerkrachten gehad
hebben.
Ook gaan de auteurs
van het boek ervan uit, dat een van de voorwaarden, om als volwassene
in een vechtrelatie terecht te komen is, dat je te maken hebt met
levendige kinderen, dus kinderen met veel energie. Hoogbegaafde
kinderen horen zeker tot die groep. Een andere reden om in het kort iets
te vertellen over de inhoud van het boek.
Een vechtrelatie, wat is dat ?
Alle ouders en
leerkrachten kunnen erover meepraten: de hevige ruzies met kinderen over
onbelangrijke en belangrijke zaken. Ze lijken onafscheidelijk te horen
bij het opvoeden van kinderen en zijn dus niet iets om je veel zorgen
over te maken. Het wordt pas problematisch als de tegenstellingen
sterker worden. Als het gedrag van het kind wordt bepaald door weigering
en agressie. Als er tussen kind en volwassene geleidelijk een
omgangsvorm ontstaat waarbij kinderen zich tegen volwassenen afzetten en
volwassenen het kind gaan beschouwen als een onoverkomelijke belasting,
maar tegelijkertijd wel emotioneel betrokken blijven en zich
verantwoordelijk voelen.
Saskia, 4 jaar oud, vraagt haar
vader een spelletje te doen op het moment dat hij eten wil gaan
koken. Vader zegt dat dat nu niet kan en hij gaat aardappels
schillen. Saskia is teleurgesteld. Eerst wilde vader geen spelletje
doen omdat hij boodschappen moest doen en nu weer niet omdat hij
moet koken. Uit verveling zet zij de TV aan. Zij kan geen programma
vinden dat haar interesseert dus zet ze de video aan. Zij is druk
bezig de knoppen uit te proberen als vader uit de keuken komt. Hij
zegt dat de video geen speelgoed is en dat zij daar af moet blijven.
Zo ontdekt Saskia, dat gewoon vragen om een spelletje niets oplevert
en dat je juist vrij snel aandacht krijgt als je iets doet wat niet
mag. Een leer voor de volgende keer. Haar vader snapt er niets van.
In plaats van dat Saskia ophoudt als ze straf krijgt, verzint ze
steeds weer iets nieuws waarbij ze juist op straf kan rekenen. Zijn
dochter is onhandelbaar.
Als deze manier van
met elkaar omgaan niet doorbroken wordt, komen ze samen in een vicieuze
cirkel terecht waarbij het kind op allerlei oneigenlijke manieren
aandacht gaat vragen en de volwassene zich machteloos gaat voelen: een
heel eenvoudig voorbeeld hoe een vechtrelatie kan ontstaan.
Oorzaken van een vechtrelatie
Uit het
bovenstaande blijkt dat je niet zomaar in een vechtrelatie terecht komt.
Er is altijd een kind en een voor dat kind belangrijke volwassene bij
betrokken. Dit kan zowel een ouder als een leerkracht zijn. Een andere
oorzaak van het ontstaan van een vechtrelatie is het verschil dat er
bestaat tussen de behoeften van een kind en de mogelijkheden die de
volwassene heeft om daar op in te spelen. Hierdoor worden zij beide
kwetsbaar.
Volgens de auteurs van het boek heeft een kind drie belangrijke
behoeften die bevredigd moeten worden :
- behoefte aan
wederzijds waarderend contact
- behoefte om met de eigen mogelijkheden te experimenteren
- behoefte om iets te betekenen, nodig te zijn in plaats van
overbodig
Voor de bevrediging
van deze behoeften is een kind afhankelijk van volwassenen en daardoor
dus kwetsbaar. Behoeften van kind en volwassene komen niet altijd
overeen. Er moeten soms keuzes gemaakt worden die kunnen ertoe leiden
dat de behoefte van het kind niet bevredigd wordt. Kinderen met veel
energie leggen zich daar niet bij neer en verklaren de oorlog. Ze
verzinnen wel iets waardoor hun behoefte wel bevredigd wordt. Daarbij
maken ze gebruik van de kwetsbaarheid van de volwassene. In het boek
wordt daar ruim aandacht aan besteed. Ook komt aan de orde hoe die
kwetsbaarheid verbonden is met bepaalde aspecten van de samenleving.
Twee voorbeelden ter illustratie.
Schuldgevoelens:
Volwassenen hebben door werk enz. niet altijd tijd voor hun kind
terwijl dat volgens psychologen en pedagogen noodzakelijk is. Het
is goed zich dit te realiseren, keuzes te maken en de consequenties
te aanvaarden. Gebeurt dit niet dan is de weg vrij voor het kind om
er gebruik van te maken.
Reputatie als opvoeder:
In onze samenleving wordt van ouders en leerkrachten verwacht dat
zij goede opvoeders zijn. Als je als kind bij familie, vrienden of
in tram, bus of winkel iets doet wat je niet mag ben je dus van
aandacht verzekerd. Onnodig te zeggen dat dit aspect ouders, maar
zeker ook "beroepsopvoeders", heel kwetsbaar maakt in de omgang met
kinderen die zich niet zondermeer neerleggen bij beslissingen die
voor hen niet positief uitvallen.
Negatieve gevolgen van een vechtrelatie
Zowel voor kinderen
als voor volwassenen heeft een vechtrelatie negatieve gevolgen. Er
bestaat een grote kans dat een kind alle energie gaat steken in het
manipuleren van de volwassenen in plaats van in het bevredigen van de
eigen behoeften. Bovendien leert een kind in zo'n relatie zichzelf
slecht kennen, want het is er steeds mee bezig beter zicht te krijgen op
de behoeften van de volwassenen en hoe je daar gebruik van kunt maken.
Ook is het gevaar groot dat een kind, doordat het veel energie moet
steken in de vechtrelatie, niet of nauwelijks ervaart dat er ook nog
andere manieren zijn om met elkaar om te gaan.
Bij volwassenen die
in een vechtrelatie terecht komen gebeurt het nog al eens dat zij,
ongewild, een hekel aan het kind krijgen en op het kind gaan reageren
alsof het vervelend, agressief, of destructief IS in plaats van zich zo
gedraagt. Ook kunnen volwassenen flink gaan twijfelen aan hun
eigenwaarde. Wat ben ik toch voor iemand, dat me dit overkomt ?
In het boek wordt
uitgebreid op deze en andere negatieve gevolgen van de vechtrelatie
ingegaan.
Vechtrelatie
beëindigen
Om een vechtrelatie
te kunnen beëindigen is het volgens de auteurs van het boek van groot
belang dat volwassenen zich realiseren dat de probleemsituatie niet
alleen te wijten is aan karaktertrekken van het kind, maar dat ook
zijzelf wel degelijk invloed uitoefenen in de situatie.
Ook is het nodig
dat volwassenen zich bewust worden van de eigen kwetsbaarheid en eens
bekijken hoe ze minder kwetsbaar kunnen worden. Bijvoorbeeld door, met
betrekking tot de eigen reputatie als opvoeder, je handelen niet te
laten bepalen door wat anderen er van vinden of erover te zeggen hebben,
maar door wat je zelf belangrijk vindt voor je kinderen.
Verder zul je als
volwassene een andere relatie met het kind op moeten gaan bouwen. Een
relatie waarbij beter op behoeften van kinderen, zoals door de auteurs
beschreven, ingespeeld wordt. Je kunt het kind bijvoorbeeld aandacht
geven, ook als het er niet uitdrukkelijk om vraagt. Ook is het het
overwegen waard het kind de ruimte te geven om de eigen mogelijkheden
te gebruiken. In plaats van verbieden om aan de video of TV te komen
uitleggen hoe deze werken. Of het kind betrekken bij de dingen die
geregeld moeten worden zodat het zich nodig voelt in plaats van
overbodig. De vader van Saskia had kunnen voorstellen eerst samen voor
het eten te gaan zorgen. Hierbij had hij Saskia de tafel kunnen laten
dekken of groenten laten wassen.
Tot zover deze
bespreking van het boek, waarin de auteurs aan de hand van concrete
voorbeelden laten zien door welke motieven, gedragingen en handelingen,
opvoeders en kinderen met elkaar in het strijdperk kunnen treden,
welke gevolgen dat voor beide partijen heeft en - vooral - hoe vijanden
weer gelijkwaardige partners kunnen worden.