Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijsBoekbespreking door Dini van den HeuvelProfessioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs Waarom dit boek?De auteurs hebben het
boek geschreven omdat: Het is hun bedoeling met dit boek lijn te brengen in de veelheid van informatie die er over het onderwerp beschikbaar is en het boek tijdens (na)scholingscursussen te gebruiken als cursusboek. Het boek bestaat uit tien hoofdstukken, waarin achtereenvolgens de volgende facetten van het omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs aan bod komen: wat is hoogbegaafdheid, het signaleren en diagnosticeren van een hoogbegaafd kind, vervroegde doorstroming, aanpassen van reguliere lesstof door middel van compacting, verrijkingsonderwijs, begeleiding van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong, het opzetten van een zorgdossier, onderpresteren, hoogbegaafde leerlingen die moeite hebben met leren en het opzetten van een beleidsplan. Ook hebben de auteurs de ervaringen van leerkrachten, die tijdens de nascholingscursussen aan de orde kwamen, meegenomen in het boek. Twee gedachtenWat mij betreft zijn de auteurs met dit boek erin geslaagd leerkrachten en scholen handvatten aan te reiken om te komen tot een structurele aanpak van het begeleiden
van hoogbegaafde leerlingen. Op zich al een grote stap vooruit. Want als
iedere basisschool met zo’n beleidsplan gaat werken krijgt het
begeleiden van hoogbegaafde kinderen structureel en systematisch een
plaats binnen het onderwijs. Positief vind ik dat
de auteurs in het hoofdstuk Compacten ingaan op de behoefte en
mogelijkheden van hoogbegaafde kinderen met betrekking tot minder
herhaling. Ook positief vind ik dat de auteurs in het hoofdstuk
Verrijking suggesties voor verrijking aanreiken die leerkrachten kunnen
gebruiken in de tijd die er door het compacten van lesstof vrijkomt. ConclusieVolgens mij hebben de auteurs met dit boek inderdaad wat meer lijn gebracht in de veelheid van informatie die er over hoogbegaafdheid bestaat. Verder reiken zij leerkrachten en scholen praktische handvatten aan om het omgaan met hoogbegaafde kinderen structureel en systematisch een plaats te geven in het beleidsplan van de basisschool. Ook gaan de auteurs erop in hoe leerkrachten inhoudelijk hun onderwijs kunnen aanpassen aan hoogbegaafde leerlingen. Om met deze inhoudelijke aanpassingen nog beter aan te sluiten bij de behoeften en mogelijkheden van hoogbegaafde leerlingen zijn volgens mij wel aanvullingen nodig. |