Criteria
voor herkenning en begeleiding van
hoogbegaafde kinderen
Dini van den Heuvel
Gelukkig is er met betrekking tot begeleiding van
hoogbegaafde kinderen wel het een en ander aan het
veranderen. Steeds meer ouders, leerkrachten en andere
begeleiders raken ervan overtuigd dat hoogbegaafde
kinderen speciale aandacht en zorg nodig hebben. Er
worden weekends, speldagen, kampen en plusklassen
georganiseerd waar hoogbegaafde kinderen met elkaar in
contact kunnen komen. Leerkrachten gaan naar cursussen,
scholen beraden zich op hun beleid met betrekking tot
hoogbegaafdheid en er worden lesmaterialen ontwikkeld.
Om te kunnen beoordelen of activiteiten, lesmaterialen
of lesmethodes aansluiten bij de behoeften en
mogelijkheden van hoogbegaafde kinderen, is het volgens
mij van het grootste belang dat ouders en leerkrachten op
de hoogte zijn van de manier waarop hoogbegaafde kinderen
zich ontwikkelen en in het leven staan.
Visies op
hoogbegaafdheid
Voor mij is hoogbegaafdheid een gegeven waar je van
kunt genieten, waar je blij mee kunt zijn en dat soms
problemen oplevert. Het is ook een gegeven waarvan geen
eenduidige definitie bestaat.
- In navolging van de Amerikaan Renzulli
beschrijven sommige wetenschappers
hoogbegaafdheid met de volgende drie kenmerken:
hoge intelligentie (IQ boven 130), motivatie en
creativiteit.
(bv. Mönks 1995)
- Andere wetenschappers beschrijven hoogbegaafdheid
aan de hand van kenmerken die hoogbegaafde
kinderen hebben. Er bestaan nogal wat
verschillende lijstjes met kenmerken. Het ene
lijstje is meer gedetailleerd dan het andere,
maar er staan ook dikwijls dezelfde items op.
(overzicht bij Mooij, 1991).
- Weer andere wetenschappers hebben door onderzoek
vastgesteld dat hoogbegaafden die uitzonderlijke
prestaties leveren niet alleen beschikken over
een hoge intelligentie, maar ook over
leergierigheid, een brede belangstelling en een
zelfontdekkend leervermogen.
(Elshout e.a.,
1982).
Ik voel me met name thuis bij de laatste benadering
omdat ik daarin onze zoon altijd heb herkend. Met die
kenmerken in het achterhoofd was ik in staat op school in
gesprek te gaan, zodat men hem beter zou begrijpen en hij
zichzelf kon zijn.
Mijn visie
Mijn eigen lijstje met kenmerken typerend voor
hoogbegaafden is aldoende uitgegroeid tot:
- Hoogbegaafden denken logisch en snel na, hebben
een brede belangstelling, een goed geheugen en
goede observatievermogens.
- Ze hebben veel energie en gaan heel intensief en
geconcentreerd om met de wereld om zich heen.
- De drang naar kennis zit in hen. Ze kunnen hun
nieuwsgierigheid nauwelijks loslaten en begraven
zich in nieuwe uitdagingen en kunnen niet anders
dan leergierig zijn.
- Zij leren het liefst op een ontdekkende manier,
stellen zichzelf daarbij eigen doelen en gaan
zelfstandig aan de slag om die te bereiken.
- Zij werken in een hoog tempo en hebben behoefte
aan veel variatie en diepgang.
- Competitiviteit, spelen om de knikkers is
niet kenmerkend voor hen. Zij hebben wel de
behoefte zich te meten met het onbekende als de
eigen talenten en inspanningen tenminste de
doorslaggevende factoren zijn voor
succes.(Elshout, e.a. 1982)
- Zij zijn gecharmeerd door de uitdaging van
het 'temmen' van de wanorde, het in kaart brengen
van het onoverzichtelijke.(Elshout, e.a.
1982)
Deze visie loopt als een rode draad door al mijn
activiteiten met betrekking tot hoogbegaafdheid.
Dit omdat volgens mij hoogbegaafden aan deze kenmerken
te herkennen zijn. Deze kenmerken gebruikt kunnen
worden als uitgangspunt bij opvoeding, onderwijs
en hulpverlening. En als criteria kunnen dienen om
te bekijken of activiteiten, lesmaterialen en lesmethodes
aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden van
hoogbegaafde kinderen.
Het grote voordeel van een eigen visie waarvan je uit
kunt gaan als ouder, leerkracht of hulpverlener is dat je
keuzes kunt maken en zelf kunt bekijken welke
benadering(en) van hoogbegaafdheid het best aansluit(en)
bij je eigen manier van opvoeden, lesgeven of
hulpverlenen.
Literatuur:
- Elshout, J., Kouwenhoven, K.en Tromp, D
De identificatie van hoogbegaafde jonge mensen
Tijdschrift voor Pedagogische studiën mei 1983
- Mönks, F.J. en Ypenburg, I.
Hoogbegaafde kinderen thuis en op school
Samson Tjeenk Willink, Alphen a/d Rijn 1995 (2e druk)
ISBN 90 609 2861 X
- Mooij, T.
Schoolproblemen voor hoogbegaafde kinderen; richtlijnen
voor passend onderwijs
Coutinho, Muiderberg 1991 ISBN 90 628 38197