Misverstanden rond sociale en emotionele ontwikkelingDini van den HeuvelVoor hoogbegaafde kinderen is het van belang dat de ontwikkeling van hun goede verstand hand in hand gaat met de ontwikkeling van hun sociale en emotionele mogelijkheden. Zij moeten de kans krijgen om uit te groeien tot evenwichtige volwassenen, die vanuit een reëel zelfbeeld relaties aan kunnen gaan en op een zelf gekozen plek in de maatschappij kunnen leven en werken. Bij de ontwikkeling van hun sociale en emotionele mogelijkheden hebben kinderen begeleiding nodig. Begeleiding van ouders, leerkrachten en andere volwassenen die ervan op de hoogte zijn hoe de sociale en emotionele ontwikkeling in grote lijnen verloopt. Maar ook van volwassenen die zich realiseren dat bij dit leerproces de omgang met andere kinderen en het voorbeeld en de houding van de volwassenen in de omgeving de belangrijkste leermiddelen zijn. Dit geldt overigens voor alle kinderen. Voor hoogbegaafde kinderen komt hier nog bij dat zij anders functioneren dan de meeste van hun leeftijdgenoten. Zij willen op een andere manier leren, zij zijn gevoelig voor zaken die aan andere kinderen van dezelfde leeftijd voorbij gaan en zij komen bij het spelen dikwijls onbegrip tegen van leeftijdgenoten, die zich anders en niet zo snel ontwikkelen. VragenLeerkrachten en ouders die (beter) in willen spelen op de sociale en emotionele ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen zouden zich met het bovenstaande in het achterhoofd het volgende af kunnen vragen:
Meer over deze onderwerpenTot zover deze suggesties om eens stil te
staan bij deze zaken.
vindt u meer over deze onderwerpen. Dini van den Heuvel |