Creativiteit en hoogbegaafdheidDini van den HeuvelIn het artikel "Hoogvliegers kunnen ook de mist ingaan" in Signaalkrant 31 las ik het volgende: "Volgens Vermeer vallen er nog te veel kinderen
uit die in de onderbouw veelbelovend leken. Hij pleit voor meer aandacht
voor de 'hoogvliegers', waarvan hij overigens zegt dat ze even gemêleerd
zijn als de rest van de school. De meeste doen het over het geheel goed,
ook sociaal, maar zo’n 20 procent loopt het risico te gaan
onderpresteren. Hans Vermeer, docent wiskunde en coördinator 4vwo op het Theresia Lyceum (havo en Vwo 1200 leerlingen) in Tilburg, is sinds drie jaar voorzitter van de Werkgroep Hoogbegaafdheid binnen de school. Voor hoogbegaafden hebben ze daar het project Traject op maat. Deze uitspraak van hem bracht mij op het idee om aandacht te besteden aan creativiteit. Meer speciaal aan een onderzoek naar creativiteit van M. Csikszentmihaly. Hij beschrijft creativiteit als een proces dat zich gedurende een leven ontvouwt en waarin zowel de persoonlijkheid van creatieve mensen als de omgeving een grote rol spelen. Waar vind je creativiteit?Volgens de onderzoeker is het ware verhaal over creativiteit moeilijker en vreemder dan heel dikwijls wordt voorgesteld. Een werkelijke creatieve prestatie, een idee of handeling die nieuw of nuttig is, is volgens hem dan ook bijna nooit het gevolg van een plotseling inzicht, een lichtflits in de donkere nacht. Maar creativiteit doet zich voor als iemand veel kennis heeft van een bepaald gebied en een nieuw idee of inzicht heeft. Om effect te sorteren moet zo’n nieuw idee of inzicht worden geaccepteerd door deskundigen uit het betreffende veld. En tenslotte zal het nieuwe idee of inzicht deel moeten gaan uitmaken van het relevante gebied. Creativiteit is dus iets wat plaats vindt tussen de gedachten van een persoon en de sociaal-culturele context. De onderzoeker ziet creativiteit dan ook eerder als een stelselmatig dan als een individueel fenomeen. Een stelselmatig fenomeen dat uit 3 aan elkaar gerelateerde onderdelen bestaat; het gebied, het veld en de persoon. De creatieve persoonlijkheidOm dus creatief te kunnen zijn moet men het
volledige stelsel dat creativiteit mogelijk maakt eigen maken. Dat komt
dan ook uitgebreid aan bod in het onderzoek. Maar welke mensen kunnen
dat, over welke eigenschappen en kenmerken beschikken zij?
Eigenschappen
Naast hun grote nieuwsgierigheid en brede belangstelling zijn deze paren van tegenstrijdige karaktertrekken volgens de onderzoeker dus het meest kenmerkend voor creatieve mensen. Een nieuw idee of een inzicht is meestal het werk van iemand die aan beide kanten van deze polariteit kan functioneren. Ter aanvulling nog een citaat van de onderzoeker: "Een complex karakter betekent niet dat er sprake is van een zekere neutraliteit, een gemiddelde. Het betreft hier een positie in het midden tussen twee uitersten. Het betekent niet dat iemand met alle winden meewaait en bijvoorbeeld competitief noch coöperatief is. Het betekent eerder dat iemand in staat is om, wanneer de situatie dat vereist, van het ene uiterste naar het andere te gaan. De middenpositie, de gulden midden weg, geniet wellicht de voorkeur. Maar creatieve mensen kennen beide uitersten en ervaren beide met dezelfde hevigheid, zonder dat er sprake is van een innerlijk strijd". Ontwikkeling van deze eigenschappenOver bovenstaande eigenschappen beschikken wij allemaal, maar meestal worden we getraind om slechts een van de tegenpolen in ons te ontwikkelen. De interviews van de 91 personen laten zien dat iemand met een complex karakter in staat is om vele tegenstrijdige eigenschappen tot uiting te brengen die de mens in zich heeft, maar die doorgaans wegkwijnen omdat we denken dat het ene uiterste 'goed' is en het andere 'slecht'. In het onderzoek wordt geen antwoord gegeven op de vraag waar deze ontembare nieuwsgierigheid, brede belangstelling en complexiteit vandaan komen. Ze kunnen zowel veroorzaakt worden door genetische aanleg als door stimulerende jeugdervaringen. Om hier meer zicht op te krijgen zal er meer onderzoek naar creativiteit gedaan moeten worden. Maar vast staat wel, dat alle creatieve volwassenen ooit kinderen waren. Het is dus zaak om deze eigenschappen te erkennen wanneer deze zich manifesteren bij kinderen en jonge mensen. Zodat we hun grote nieuwsgierigheid, brede belangstelling en complexiteit kunnen voeden en de kinderen en jongeren de gelegenheid geven uit te groeien tot mensen die hun eigenschappen kunnen gebruiken in een creatief leven. Geraadpleegde literatuur:
November 2003 In December 2003 heb ik een vervolg artikel over Creativiteit en hoogbegaafdheid geschreven met als onderwerp: Hoe kunnen ouders en leerkrachten de creatieve ontwikkeling van kinderen en jongeren ondersteunen. |