BegaafdheidsprofielscholenDini van den HeuvelIn het dagblad Trouw van zaterdag 15 april 2006 stond een artikel over hoogbegaafdheid. Het artikel begint met de mededeling dat de komende jaren op initiatief van het Ministerie van Onderwijs landelijk een 20 tal zogenoemde hoogbegaafdheidsprofielscholen geselecteerd worden. Dat zijn middelbare scholen die zich specialiseren in het begeleiden van kinderen met een hoge intelligentie. In het artikel komen slechts voor- en tegenstanders van het initiatief aan het woord en wordt niet verder ingegaan op de inhoud. Omdat de invulling van het onderwijs in deze scholen van belang is voor ouders besteed ik in deze Signaal aandacht aan het werkdocument dat er over begaafdheidsprofielscholen is verschenen. Het werkdocumentOmdat het de bedoeling is dat in de komende jaren
de ontwikkeling naar begaafdheidsprofielscholen zijn beslag moet krijgen
heeft de adviesgroep Hoogbegaafdheid voor het voortgezet onderwijs van
het Christelijk Pedagogisch Studiecentrum (CPS) in Amersfoort een
Werkdocument geschreven. In het werkdocument staat informatie over:
Portret van een schoolHet document wordt afgesloten met enkele bijlagen.
Een van die bijlagen bevat een portret van het Stedelijk Dalton College
in Alkmaar, een school die vanaf schooljaar 2003 op weg is om het
predikaat ‘begaafdheidsprofielschool’ te krijgen. VerwonderingMet name deze laatste alinea roept bij mij nogal
wat verwondering op. Hoezo een aarzeling met betrekking tot een al te
nadrukkelijke profilering op begaafdheid? Hoezo kinderen met
fantastische capaciteiten maar ook met een leerhandicap. Verder valt het me in het Werkdocument nog op dat
er in de voorbeeldschool slechts leerlingen worden toegelaten die
beschikken over een evenwichtig opgebouwd intelligentiequotiënt (IQ)
boven de 130 en zonder voortdurende individuele begeleiding de lessen in
reguliere klassen kunnen volgen. ConclusieIn het Werkdocument Begaafdheidsprofielscholen beschrijven de adviseurs van het CPS uitgebreid aan welke criteria begaafdheidsprofielscholen moeten voldoen. Zij hebben er echt werk van gemaakt. Dat de praktijk zich niet zo mooi in schema’s en criteria laat passen blijkt uit het verslag van een school die al enkele jaren op weg is naar het profiel. Daar vraagt men zich na twee jaar ervaring af of het wel zo verstandig is om zich al te nadrukkelijk als 'begaafdheidsprofielschool' te profileren. Dat impliceert voor mij natuurlijk niet dat er dan op die school geen goed onderwijs (meer) wordt gegeven voor hoogbegaafden. Wel bevestigt het voor mij het gevoel dat ik kreeg bij het lezen van het Werkdocument, dat papier nog steeds geduldig is. Bovendien blijven er voor mij na het lezen van het Werkdocument verschillende vragen over: waar ligt de grens van het profiel, omvat het profiel ook de speciale aanleg en talenten van hoogbegaafden, hoever kunnen scholen gaan om het profiel af te zwakken, wie is verantwoordelijk en controleert of kwaliteitscriteria gehaald (blijven) worden, zijn er afspraken over sancties, hoe kunnen ouders zich oriënteren op wat zo’n school te bieden heeft voor hun kind en waar kunnen zij terecht als de school niet (meer) voldoet aan de criteria of het profiel? Tenslotte vraag ik me af of het haalbaar is onderwijs voor hoogbegaafden op zo’n centrale manier te organiseren. Is de ambitie wel waar te maken zonder veel bureaucratie en controles? Zou het niet verstandiger zijn als het CPS en SLO*, zoveel mogelijk informatie verzamelen met betrekking tot onderwijs aan hoogbegaafde kinderen en deze, met uitleg en advies, ter beschikking stellen aan scholen. Dan kunnen scholen zelf bekijken hoe zij hun eigen onderwijskundig concept willen uitbreiden ten gunste van hoogbegaafde kinderen. * Informatie over Het Landelijk Informatiepunt Hoogbegaafdheid is te vinden op www.infohoogbegaafd.nl. Voor basisschool doorklikken naar SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling in Enschede) en voor het voortgezet onderwijs naar CPS ( Christelijk Pedagogisch Studiecentrum in Amersfoort). Het Werkdocument 'Begaafdheidsprofielscholen' is te downloaden bij het CPS |