Herkenning van hoogbegaafdheid
op jonge leeftijd
Dini van den Heuvel
Hoogbegaafdheid is een gegeven waarvan je kunt
genieten en dat soms problemen oplevert. Het is ook een
gegeven waarvan geen éénduidige definitie bestaat.
Wetenschappers zijn
het er wèl over eens dat hoogbegaafde kinderen aan de
volgende specifieke mogelijkheden te herkennen zijn.
- Zij zijn heel leergierig, denken logisch en snel
na, hebben een brede belangstelling, een goed
observatievermogen en een goed geheugen.
- Zij kunnen hun leergierigheid nauwelijks
loslaten. De honger naar kennis zit in hen.
- Zij hebben veel energie en gaan heel intensief en
geconcentreerd met de wereld om zich heen om.
- Zij leren het liefst op een ontdekkende manier en
werken graag zelfstandig bepaalde problemen en
vraagstukken uit.
Peuters en Kleuters
Kinderen zijn niet plotseling op 6- of 7-jarige
leeftijd hoogbegaafd. Tevoren ontwikkelen zij zich door
de mogelijkheden, die zij bij hun geboorte meekrijgen, al
anders en sneller dan hun leeftijdgenootjes.
Als peuter en kleuter zijn ze te herkennen aan een
ontwikkelingsvoorsprong, als ze tenminste van hun ouders
en andere volwassenen de ruimte krijgen om hun speciale
mogelijkheden te gebruiken.
Ontwikkelingsvoorsprong
Ouders van jonge kinderen die willen weten of hun kind
een ontwikkelingsvoorsprong heeft kunnen op verschillende
manieren te werk gaan.
- Zij kunnen zich oriënteren door
over hoogbegaafdheid te gaan lezen. De
oudervereniging Pharos heeft brochures en
literatuurlijsten.
Naar regiobijeenkomsten van Pharos gaan. De vereniging
organiseert in ± 20 regio's ouderbijeenkomsten
en kinderactiviteiten, ook voor ouders met jonge
kinderen. Door deze bijeenkomsten kan het
duidelijk worden of het klopt wat je vermoedt.
Op zoek gaan naar literatuur over
ontwikkelingspsychologie. Psychologen
beschrijven hierin hoe de ontwikkeling bij
kinderen verloopt. In
iedere openbare bibliotheek zijn deze boeken te
vinden. Enkele suggesties:
Bij bezoek aan het consultatie- of
kleuterbureau informeren bij
medewerkers. Zij zien veel jonge kinderen en
kunnen vertellen of de ontwikkeling van een kind
achterloopt, ongeveer gemiddeld verloopt of
sneller gaat.
Testen en herkenning
Testen op jonge leeftijd zegt nog niet zoveel, pas
rond 6-jarige leeftijd is dit beter mogelijk. Bovendien
geeft een test geen kant en klare oplossingen om met een
kind om te gaan. Als volwassen denken aan een
ontwikkelingsvoorsprong bij een kind is het zeker van
belang zich te gaan verdiepen in de herkenning.
Het artikel Herkenning op school gaat over de verschillende manieren
waarop leerkrachten een ontwikkelingsvoorsprong kunnen herkennen
bij kinderen die de basisschool binnenkomen.
Niet blijven steken in herkenning
Blijf echter niet steken in herkenning, maar speel in op
wat het kind aangeeft zodat het zich op de eigen manier
en in het eigen tempo verder kan ontwikkelen. Thuis
kunnen ouders dat doen door speelgoed
aan te bieden dat aansluit bij die ontwikkeling.
Leerkrachten en ouders kunnen suggesties vinden in de
brochure Een hoogbegaafd kind in
de klas, die in Januari 2000 door de Vereniging voor Openbaar
Onderwijs(VOO) is uitgebracht of in mijn brochure
Hoogbegaafde kinderen in hun eerste levensjaren.
Zie ook artikel dat in 1997 in VTO - Nieuwsbrief heeft gestaan.(VTO:VroegTijdige Opsporing van ontwikkelingsstoornissen door jeugdzorg/ggz).
Terug naar Testen
Januari 2014
Dini van den Heuvel