Mijn interesse in hoogbegaafdheid
Dini van den Heuvel
Vanaf 1986
heb ik me verdiept in hoogbegaafdheid. Ik kwam met het
onderwerp in aanraking door onze kinderen.
In 1983 heb ik de studie M.O. A en B. Sociale
Pedagogiek/Andragogiek afgesloten(1e graads bevoegdheid pedagogie, psychologie en didaktiek). Deze opleiding heeft
mij kennis en inzicht verschaft in de manier waarop
kinderen zich ontwikkelen en welke invloed de omgeving,
gezin, onderwijs, leeftijdgenoten, clubs en andere delen
van de samenleving hierbij (kunnen) hebben. De vakken
pedagogie, psychologie en didactiek zijn ruimschoots aan
bod gekomen. Aan hoogbegaafdheid werd in die tijd
nauwelijks aandacht besteed.
Bij de Dr. Binetstichting te Tilburg,
waar ik van 1987 tot 1990 werkte, heb ik mijn studie
aangevuld met kennis over hoogbegaafdheid. Ik heb er o.a.
meegewerkt aan het kwartaalblad 'Mededelingen' en een
bijdrage geleverd aan het opzetten van cursussen voor
begeleiders van hoogbegaafde kinderen. Daarna heb ik mijn kennis en ervaring op
verschillende plaatsen en manieren gebruikt.
Vanaf 1991
heb ik gedurende 10 jaar informatie en advies gegeven aan
de Pharostelefoon, het landelijk informatienummer van de
oudervereniging. Ik heb lezingen en workshops verzorgd en
artikelen en
brochures geschreven.
Ook heb ik me verdiept in hoe de problematiek met betrekking tot
hoogbegaafde kinderen zoals ouders die ervaren, door de
politiek en door instanties met overheidssubsidie in beleid ingepast en
vertaald wordt. Sinds begin 2003 heb ik dat samen met de groep
Terecht bezorgde Ouders van hoogbegaafde kinderen
gedaan.
Tot Januari 2009 heb ik bijdragen geleverd aan
Signaal het tijdschrift van de oudervereniging.
Momenteel beheer ik deze website, voeg artikelen toe en beantwoord vragen die mij via email gesteld
worden en ik houd ik me via internet, literatuur en bijeenkomsten op de
hoogte van de laatste ontwikkelingen met betrekking tot hoogbegaafdheid.
Waarom
doe ik dit alles?
Ik doe dit omdat ik met mijn kennis
en ervaring een bijdrage wil leveren aan een zo
vroeg mogelijke erkenning en herkenning van hoogbegaafde
kinderen.
Ook ben ik van mening dat begeleiding die uitgaat van de mogelijkheden van hoogbegaafde
kinderen hen veel onbegrip
en onnodig verdriet bespaart. Bovendien krijgen zij door zo'n benadering de ruimte om zich te kunnen
ontwikkelen tot evenwichtige volwassenen.
Verder vind ik dat informatie over hoogbegaafdheid zo breed
mogelijk beschikbaar moet zijn.
Ouders, leerkrachten en anderen kunnen dan zelf keuzes
maken hoe zij hun begeleiding van hoogbegaafde kinderen
gestalte willen geven.
november 2014
Dini van den Heuvel