Enkele tips om communicatie tussen ouders en school positief te laten
verlopen.
Dini van den Heuvel
Een gesprek dat ik enkel weken geleden
had met een ouder over de communicatie met school, bracht mij op het
idee om weer eens aandacht te besteden aan het onderwerp.
In dit artikel heb ik wat tips op een rijtje gezet die
van belang kunnen zijn bij die communicatie.
- Stel je als ouder op de hoogte van het beleid met
betrekking tot hoogbegaafdheid dat de school van je kind voert. Wat
staat erover in hun schoolgids, voor welke kinderen hebben zij
verrijkingsmogelijkheden, welke lesmaterialen gebruiken zij voor hen en
waarom hebben zij voor deze materialen gekozen. Wie is er binnen de
school verantwoordelijk voor het beleid, wie coördineert in de praktijk
het beleid en hoe gaan de verschillende groeps- of vakleerkrachten ermee
om. En op wie kan de school een beroep doen voor begeleiding en
bijscholing als zij zelf nog niet voldoende zijn toegerust?
- Blijven er na het lezen van de Schoolgids nog vragen over,
formuleer die voor jezelf, zet ze op papier. Vraag een gesprek aan op
school en geef enkele dagen voor de afspraak je vragen aan degene(n) met
wie het gesprek plaatsvindt, zodat zij zich kunnen voorbereiden. Zo’n
voorbereiding zorgt ervoor dat zowel bij ouders als leerkrachten de
ergste emoties ervan af zijn en dit kan het gesprek alleen maar ten
goede komen.
- Is na het lezen van de Schoolgids het beleid van de school
duidelijk, maar heb je nog specifieke vragen met betrekking tot de
begeleiding van je kind is het goed op dezelfde manier tewerk te gaan.
Formuleer wat je wilt weten, zet het op papier en geef het voor het
gesprek af op school zodat ook zij de tijd hebben om zich voor te
bereiden.
- Formuleer het onderwerp dat je wilt bespreken concreet.
Gebruik zo weinig mogelijk algemene termen maar noem voorbeelden en
feiten. Een opmerking als onze dochter is hoogbegaafde en zij verveelt
zich tijdens de rekenles zet minder zode aan de dijk dan bijvoorbeeld
onze dochter vertelde gister welke rekensommetjes ze heeft gemaakt en
dat die bijna allemaal hetzelfde waren als vorige week, maar dan
omgekeerd.
- Begin het gesprek met luisteren naar wat de leerkrachten
vinden van je kind en hoe ze gedacht hadden op je vragen in te gaan. Dit
geeft al veel informatie en stelt je als ouder nog beter in staat aan te
sluiten bij wat zij als mogelijkheden zien.
- Heb je andere suggesties of nieuwe informatie kom dan met
concrete voorstellen en check bij de leerkrachten af wat zij hiervan
vinden, wat volgens hen wel en niet haalbaar is en of zij nog andere
ideeën hebben.
- Als je niet tot overeenstemming kunt komen. Zoek dan samen
deeloplossingen die wel binnen redelijke tijd zichtbaar resultaat
opleveren.
- Spreek af dat je een verslag maakt van het gesprek om te
bevestigen dat je begrepen hebt wat afgesproken is. Prik een datum voor
een vervolggesprek om het resultaat te evalueren, wacht hiermee niet tot
een volgend incident.
- Soms werken deze gesprekken niet, dan is de tijd gekomen
om je energie te gaan gebruiken om een andere school te zoeken.
Realiseer je daarbij wel, dat omgaan met hoogbegaafdheid nog overal in
het onderwijs in de kinderschoenen staat, maar ook dat er wel degelijk
verschillen tussen scholen bestaan. Oriënteer je dus goed voordat je de
overstap maakt.
Tot zover
deze suggesties, hebt u opmerkingen of aanvullingen, laat het me horen dan
kan ik die ook weer doorgeven aan anderen.
Voor meer over communicatie ga naar communicatie en naar tips
|