Vragen over jonge kinderen.Dini van den HeuvelRegelmatig ontvang ik vragen over hoogbegaafdheid bij jonge kinderen. Drie van deze vragen beantwoord ik daarom op deze site.
Heeft een driejarig meisje een gedragsprobleem of is zij hoogbegaafd?Een medewerkster van een consultatiebureau heeft een vraag over een 3-jarig meisje. Het meisje heeft nogal wat gedragsproblemen, ze vraagt veel aandacht, wil 's avonds niet naar bed en is heel lastig. Kan dit erop wijzen dat het kind hoogbegaafd is?Ik vraag haar of zij heeft gelet op signalen, die wijzen op een ontwikkelingsvoorsprong. Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich sneller en anders dan hun leeftijdgenoten. De ontwikkelingsvoorsprong ontstaat doordat ze van heel jong (vanaf de geboorte) opvallend intensief met de wereld om zich heen omgaan. Zij gebruiken veel energie om in snel tempo de omgeving te verkennen en zich allerlei vaardigheden eigen te maken. Ze hebben behoefte aan veel ontdekkingsruimte en nieuw en uitdagend speelgoed. De box is dan ook snel te klein. Op peuterleeftijd kan deze voorsprong zich uiten
in een grote woordenschat en goede zinsbouw. Zij leren zichzelf
soms lezen voordat zij naar groep drie van de basisschool gaan en
hebben al vroeg door wat getallen betekenen. De drang naar kennis
zit in hen. Zij kunnen hun nieuwsgierigheid nauwelijks loslaten en
begraven zich met veel plezier in nieuwe uitdagingen. Zij kunnen
niet anders dan leergierig zijn. Zij werken daarbij in een hoog
tempo en hebben behoefte aan veel variatie en diepgang. Hoogbegaafde kinderen zijn dus niet te herkennen aan gedragsproblemen, maar dikwijls wel aan een ontwikkelingsvoorsprong. Ik heb de vragenstelster geadviseerd zich te verdiepen in hoogbegaafdheid. Moet ik mijn zoontje stimuleren of laten spelen?Een moeder heeft een vraag over haar zoontje van 2 jaar. Hij ontwikkelt zich heel anders dan de kinderen in de peuterspeelzaal waar ze werkt. Ze heeft wat gelezen over hoogbegaafdheid, maar ze weet niet goed hoe ze zelf met het kind om moet gaan. Is het wel goed het kind te stimuleren met letters en cijfers of moet ze het kind vooral laten spelen. Samen met haar heb ik besproken, dat spelen niet voor ieder kind hetzelfde is. Intellectueel begaafde kinderen krijgen spelenderwijs getalbegrip. Zij leren zichzelf al spelend lezen. Ook kleuren en vormen leren ze bijvoorbeeld tijdens hun spel in de zandbak of met blokken. Ze gaan er echt niet speciaal voor zitten om les te krijgen. Extra stimuleren is ook niet nodig. Wel is noodzakelijk het kind de ruimte te geven en aan te sluiten bij de behoeften en mogelijkheden. Een tweejarige wel of niet laten testen?Een andere moeder met een zoontje van twee vraagt
of en wanneer ze haar kind moet laten testen. Haar zoontje
ontwikkelt zich erg snel en ze heeft gehoord dat je met een kind
met een ontwikkelingsvoorsprong professionele hulp moet zoeken
anders kan het wel eens fout gaan. Ik bespreek met haar dat testen op zo jeugdige
leeftijd nog niet zoveel oplevert. Bovendien geeft een test geen
kant en klare oplossingen (als deze al bestaan) voor hoe je met
een kind kunt omgaan. Ervaringen uitwisselen en zelf wat lezen over
hoogbegaafdheid kan al heel verhelderend en ondersteunend
werken. Zie ook Herkenning van hoogbegaafdheid bij jonge kinderen thuis en op school. In mijn brochure De eerste levensjaren van hoogbegaafde kinderen, die ik indertijd geschreven heb voor consultatieburaus, ga ik meer uitgereid in op dit onderwerp. |