Wat is
hoogbegaafdheid
Dini
van den Heuvel
Toen ik me in 1986 in het onderwerp ging
verdiepen kwam ik er al snel achter dat er altijd
hoogbegaafden zijn geweest. Verder werd me duidelijk dat
hoogbegaafdheid zich voor kan doen op intellectueel,
artistiek, motorisch of sociaal gebied, maar ook dat er
allerlei combinaties van deze begaafdheden mogelijk zijn.
Ook werd me duidelijk dat er verschillende
visies op hoogbegaafdheid naast elkaar bestaan.
In navolging van de Amerikaan Renzulli beschrijven sommige
wetenschappers hoogbegaafdheid met de volgende drie kenmerken: hoge
intelligentie (IQ boven 130), motivatie en creativiteit. Mönks vult
in 1983 het model van Renzulli aan met gezin, school en peers. Drie
omgevingsfactoren die volgens hem van invloed zijn op het tot uiting
komen van hoogbegaafdheid. En Heller en Hany geven in hun model van
2000 aan dat naast bovenstaande omgevingsfactoren ook
niet-cognitieve persoonlijkheidskenmerken van invloed zijn op het
uiteindelijke niveau en terrein waarop hoogbegaafdheid tot
uitdrukking komt.
Andere wetenschappers beschrijven hoogbegaafdheid
aan de hand van kenmerken die hoogbegaafde
kinderen hebben. Er bestaan nogal wat
verschillende lijstjes met kenmerken. Het ene
lijstje is meer gedetailleerd dan het andere,
maar er staan ook dikwijls dezelfde items op (een
overzicht bij Mooij 1991).
Weer andere wetenschappers hebben door onderzoek
vastgesteld dat hoogbegaafden die uitzonderlijke
prestaties leveren niet alleen beschikken over
een hoge intelligentie, maar ook over
leergierigheid, een brede belangstelling en een
zelfontdekkend leervermogen (Elshout e.a. 1982).
Mijn
visie
Ik voel me met name thuis bij de laatste
benadering omdat ik daarin onze zoon altijd heb herkend.
Met die kenmerken in het achterhoofd was ik in staat op
school in gesprek te gaan, zodat men hem beter zou
begrijpen en hij zichzelf kon zijn. Mijn eigen lijstje
met kenmerken typerend voor hoogbegaafden is daardoor
uitgegroeid tot:
Hoogbegaafden denken logisch en snel na, hebben
een brede belangstelling, een goed geheugen en
goede observatievermogens.
Zij hebben veel energie en gaan heel intensief en
geconcentreerd om met de wereld om zich heen.
De drang naar kennis zit in hen. Zij kunnen hun
nieuwsgierigheid nauwelijks loslaten en begraven
zich in nieuwe uitdagingen en kunnen niet anders
dan leergierig zijn.
Zij leren het liefst op een ontdekkende manier,
stellen zichzelf daarbij een doel en gaan
aan de slag om dat te bereiken.
Zij werken in een hoog tempo en hebben behoefte
aan veel variatie en diepgang.
"Competitiviteit, spelen om de knikkers is
niet kenmerkend voor hen. Zij hebben wel de
behoefte zich te meten met het onbekende als de
eigen talenten en inspanningen tenminste de
doorslaggevende factoren zijn voor succes".
(Elshout J.J. e.a. 1982).
"Zij zijn gecharmeerd door de uitdaging van
het 'temmen' van de wanorde, het in kaart brengen
van het onoverzichtelijke. (Elshout J.J.
e.a. 1982).
Hoogbegaafden zijn volgens mij aan deze
kenmerken te herkennen en de kenmerken kunnen
gebruikt worden als uitgangspunt bij opvoeding,
onderwijs en hulpverlening. Ook kunnen de kenmerken als criteria
dienen om te bekijken of activiteiten, lesmaterialen en
lesmethodes aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden
van hoogbegaafde kinderen. Drie vliegen in een klap dus.
Deze visie op hoogbegaafdheid loopt dan
ook als een rode draad door mijn activiteiten, mijn
publicaties en deze internetpagina.