De sociale en emotionele ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen.Dini van den HeuvelNaar aanleiding van recente vragen van enkele ouders en leerkrachten over de sociale en emotionele ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen besteed ik aandacht aan het onderwerp. Hoogbegaafde kinderen hebben voor hun ontwikkeling begeleiding van volwassenen nodig die hen naast intellectuele uitdaging, veiligheid en ondersteuning bieden. Intellectuele uitdaging is nodig om met hun eigen mogelijkheden aan de slag te gaan. Veiligheid en ondersteuning zijn onmisbaar bij de ontdekkingstocht die de kinderen ondernemen om kennis te verwerven en zichzelf en anderen te leren kennen. Dat is, net als bij andere kinderen, zowel van belang voor de ontwikkeling van hun persoonlijkheid als voor hun leerprestaties. Sociale ontwikkelingHet is van belang dat
hoogbegaafde kinderen zich, net als andere kinderen, sociaal kunnen
ontwikkelen en met anderen om leren gaan. Dat hoogbegaafde kinderen
minder behoeften hebben aan sociale contacten is een hardnekkig
vooroordeel. Onder leeftijdgenoten gedragen zij zich inderdaad vaak wat
op een afstand omdat zij zich sneller ontwikkelen en andere interesses
hebben dan die leeftijdgenoten. Samen spelen is dus niet echt
aantrekkelijk en begrip opbrengen voor elkaar gaat ook niet vanzelf. Van
begeleiders vraagt dit extra alertheid. Emotionele ontwikkelingOok bij hun emotionele
ontwikkeling komen hoogbegaafde kinderen andere zaken tegen dan hun
leeftijdgenoten. Kinderen die al op jonge leeftijd goed na kunnen
denken, laten minder snel iets over zich heen komen. Door hun goede
verstand en hun nieuwsgierigheid komen zij soms in situaties terecht
waarvan zij, doordat het hen aan levenservaring ontbreekt, emotioneel in
de war raken. Een goede manier om als begeleider hiermee om te gaan is
de gevoelens van een hoogbegaafd kind niet te bagatelliseren maar er
samen serieus over te praten en de ervaringen tot hanteerbare proporties
terug te brengen. ZelfbeeldVeel hoogbegaafde kinderen denken veel vroeger dan leeftijdgenootjes na over zichzelf. Deze zelfreflectie zorgt er soms voor dat een kind, doordat het zo goed weet wat er allemaal verkeerd kan gaan, heel hoge eisen aan zichzelf stelt. En dit kan er dan weer toe leiden dat het kind geen of weinig prestaties meer laat zien omdat het zichzelf niet goed genoeg vindt. Gemiddeld begaafde leeftijdgenoten hebben hier veel minder last van. Op de eerste plaats vinden zij in hun directe omgeving wel kinderen van hun eigen leeftijd die prestaties leveren waarmee zij zich kunnen vergelijken. Bovendien denken zij op jonge leeftijd nog niet zoveel na over zichzelf en over wat anderen van hen verwachten. Meer informatieMijn ervaring is dat behoefte aan meer uitgebreide informatie over bovenstaande onderwerpen zowel van belang is voor groepsleerkrachten in het basisonderwijs, docenten in het voortgezet onderwijs, IB'ers en begeleiders van plusklassen als voor medewerkers van consultatiebureaus, GGD's, schoolbegeleidingsdiensten, Jeugdzorg en schoolartsen.
Dini van den Heuvel |